Kamień i żwir w ogrodzie

Chciałabym przybliżyć rolę dekoracyjną kamienia i żwiru w ogrodzie - w szczególności w moim ogrodzie. Pokochałam żwirek i kamyczki od początku jak zobaczyłam jak ładnie wygląda ten materiał w zestawieniu z trawą. Wycięłam ścieżki wzdłuż domu, obłożyłam folią i wysypałam żwir - o zabarwieniu biało-szarym.
Udało mi się również zdobyć żwir o barwie grafitowej - wysypałam w obrzeżach drzew.
Żwir w moim ogrodzie stanowi podłoże dla kominka (jeszcze nie dokończonego). Podsypki dla rzeźb ogrodowych i drewnianych, poidła dla ptaków.
Sugeruję aby zainwestować w położeni folii przed wysypaniem żwiru na takiej ścieżce- ułatwi nam to zabiegi pielęgnacyjne - bo tak będziemy musieli mieć w użyciu co jakiś czas randup lub pielić ręcznie to co wyjdzie z kamieni (bardzo uciążliwa praca).
Kamień w moim ogrodzie stanowi budulec do obrzeży roślinności (krzew, drzewów, rabat).
Znajduje się również na skarpie wśród roślinności, z kamienia wybudowana jest podmurówka na skarpie, która ma za zadanie utrzymać skarpę w ryzach i stanowi tamę przeciw wymywaniu skarpy.

Jestem zwolenniczką tego co naturalne w ogrodzie. Nie potrafię się przekonać do betonu i go nie lubię - kwestia gustu. Dlatego zachęcam do pokochania tego co kamienne i wiąże się z kamieniem.

Pamiętajmy o bardzo ważnej zasadzie proporcji 1/3 gdzie ścieżki, dróżki, wjazd, trawnik i rabaty kwiatowe były w odpowiedniej proporcji najlepiej 1/3 trawnik, 1/3 ścieżki, wjazd, drogi, 1/3 rabaty. Zbyt duża ilość ścieżek w ogrodzie nie będzie miała miłego efektu dla oka.
Stosując kamienie w ogrodzie skalnym albo na skarpy - dopilnujmy aby kamień ten był jednakowy pod względem kolorystyki i charakterystyki (wapnienie, piaskowce, marmur - nie mieszajmy różnych kamieni w jednym miejscu). Nie stawiajmy zbyt dużych głazów - bo działka to nie miejsce upamiętniające z głazem kamiennym. Pamiętajmy aby kamienie w ogrodzie skalnym nie były ważniejsze niż rabata kwiatowa :)

A teraz dosyć pisania i kamień w moim ogrodzie :)











Komentarze

  1. Nie znoszę betonu w ogrodzie i nie mam go. Mam kamienie i w tym roku przymierzam się do zrobienia ścieżki głównej ze żwirku. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też jakoś go specjalnie nie kocham, polecam żwirek :)

      Usuń
  2. U mnie nie ma ścieżek, mam tylko trawniki po których chodzimy, ale lubię kamienie, zbierałam na polach (5lat!)aby zrobić skalniak z okrąglaków, w tej chwili ich nie widać, rośliny bardzo się rozrosły i przykryły kamienie:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, pamiętam jak też wyszukiwałam kamienie polne :)

      Usuń
  3. Bardzo podoba mi się zagospodarowanie przestrzeni u Ciebie, wspaniale zaplanowałaś i wykonałaś prace, teraz świetnie się wszystko łączy w jedną całość.
    Od dwóch lat planuję zmiany w ogrodzie, ale jak na razie pozostaje to w sferze planów i nowych ścieżek jak nie było tak nie ma.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :) Najważniejsze to planować małymi kroczkami u mnie tak było - sprawa tez byłą prosta bo moja połówka uwielbia to robić - sama nigdy w życiu bym na to nie miała siły i głowy :)

      Usuń
  4. Witaj Agnieszko. Wiele wspólnego łączy nasze nasze ogrody. U mnie też większość ścieżek wysypana jest żwirem a kamień jest dosłownie wszędzie. Nie musiałam go zbierać po polach bo skała jest dość płytko pod powierzchnią i przy urządzaniu ogrodu wybieraliśmy go z ziemi w ogromnych ilościach. Dzięki temu mam dwa ogromne skalniaki, murek wokół wgłębnika na ognisko i mnóstwo obrzeży wokół rabat. Uczyłam się na swoich błędach. Pierwsze ścieżki wysypaliśmy bezpośrednio na utwardzony grunt. Bardzo szybko ścieżkami zawładnęły chwasty. Trzeba było wszystko zbierać i układać na nowo - u nas pod żwirem jest gruba agrowłóknina. Kamień w ogrodzie bardzo lubię, jest taki naturalny. Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to wspaniale - kolejna miłośniczka żwirku i kamieni - a ja sądziłam, że większość jest za betonem. Zazdroszczę dużej ilości kamieni :)

      Usuń
  5. Cieszę się z Twojej wizyty. Taka łączność z przyjaciółmi ogrzewa serce,dodaje otuchy i w razie draki można uzyskać szczerą radę i o to chodzi w życiu.W moim ogrodzie są tylko dwie scieżki ze starych płytek chodnikowych, reszta to żwir i piasek. Kamieni używam dużo, bo mam ich pod dostatkiem.Widziałam ogród wybetonowany i nawet asfaltowy- masakra i obrzydlistwo.Zasypuje mnie. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stasiu, ja też się cieszę jak mnie odwiedzasz :)

      Usuń
  6. Mi również podoba się piasek i żwir który wykorzystałaś. Bardzo naturalnie i estetycznie to wygląda.

    Pozdrawiam,
    www.betotrans.pl
    Skierniewice

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne! uwielbiam kamienie w ogrodach i sama musiałam też tak u siebie zaaranżować przestrzeń :) zdecydowałam się na kamienie i "montaż" od firmy mm dom i ogród bo przecież sama nie dałabym rady :) ale efekt powala ;) generalnie kamień jako materiał naturalny świetnie pasuje od ogrodów, dodaje mu klimatu i charakteru. Działa podobnie jak drewno. Nie wiem jak ludzie mogą mieć takie typowo betonowe ściezki np..

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie zdjęcia i takie propozycje wykorzystania tak cudownego surowca jakim jest kamień to ja rozumiem! Przepiękne dekoracje, głównie te gdzie kamień użyty został wraz z drewnem np. ostatnie zdjęcie, uwielbiam łączyć je razem

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczny elegancki i bardzo przyjemny ogródek! Ile trzeba pracować nad tym żeby to wszystko tak pięknie wyglądało? pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam ,jakiej średnicy otoczaki na scieżki?

    OdpowiedzUsuń
  11. Super to wygląda, w ogóle sama uwielbiam kamienie i wykorzystywanie ich w ogrodzie, nadają klimatu i wyglądu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Też uważam, że kamienie naturalne są najlepsze. Zwłaszcza te nasze, krajowe, rodzime . Najlepiej komponują się z otoczeniem. Są nienarzucające, stonowane i eleganckie. Mam u siebie ścieżki z większych kamieni i sprawdzają się doskonale.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Informuję, że mam włączoną moderacje komentarzy w odpowiedzi na dużą ilość spamu i reklam. Pozdrawiam ciepło :) Agnieszka