Zasady stosowania kolorystyki w ogrodzie

Właściwy dobór kolorów decyduje o wyglądzie i atrakcyjności naszego ogrodu. Sztukę można opanować korzystając z koła barw, które przedstawia wszystkie możliwe kolory.

Wyróżniamy trzy kolory podstawowe: żółty, czerwony i niebieski. Pomiędzy dwoma kolorami podstawowymi występuję kolor pośredni np pomarańczowy jako kolor występujący między żółtym a czerwonym.








Barwy ciepłe to barwy od żółtej do czerwonej
Barwy zimne to barwy od niebieskiego do zielonego.

Należy pamiętać, że barwy zimne oddalają/wydłużają wizualnie roślinę, a barwy ciepłe przybliżają i przykuwają wzrok.

Jeżeli chcielibyśmy przeciągnąć na kole barw linie łączącą przeciwne kolory otrzymamy tzw barwy uzupełniające (kolory przeciwstawne). Połączenie ze sobą tych barw daje efekt silnego kontrastu,
Takie nasadzenia, które mają w sobie silny kontrast cechuje pełna ekspresja i dynamiczność.
Np: czerwone kwiaty róż oraz fioletowe kwiaty szałwii omszonej.

Kontrast trzech barw - jeżeli chcemy taki otrzymać w kole barw wykreślamy trójkąt o równych bokach, w ten sposób uzyskujemy zestawienie 3 kontrastowych barw. Należy jednak unikać takich zestawień kolorystycznych w ogrodzie jako bardzo wyrazistych i krzykliwych, złagodzić możemy stosując kolory pochodne (jaśniejsze i pastelowe odcienie).

Jeżeli chcemy w ogrodzie uzyskać harmonie barw najlepiej wybierzmy z koła barw kolory, które leżą obok siebie (wybierzmy tonacje chłodną lub ciepłą).
Np: niebieskie przetaczniki z zielonymi hostami.


Zakątki w których jest dużo cienia należy rozświetlać jasnymi barwami kwiatów (również białymi).

Tworząc rabatę wybierzmy najlepiej jedną barwę podstawową i resztę pochodnych barw albo jeden kontrast i pozostałe barwy pochodne.

Komentarze

  1. A ja mam w ogródku "misz-masz" i tak lubię :). Znaczy to, że nie mam zastosowanych zasad przez Ciebie pokazanych. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie wiem czy nie powiele odpowiedzi bo się nie załączyła.
      Ja też mam pełno misz- maszów i nie przejmuje się tym :) Ważne aby samemu w tym się dobrze czuć :)
      Chociaż niektóre zakątki mam w 2 moich ulubionych barwach róż i fiolet przełamany czasami bielą paaa

      Usuń
  2. Trudno trzymać się określonych kolorów i tych zasad, kupi się roślinę i szuka dla niej wolnego miejsca :)
    Najłatwiej mi ulokować białe kwiaty, wydaje mi się, że biel wszędzie pasuje.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Informuję, że mam włączoną moderacje komentarzy w odpowiedzi na dużą ilość spamu i reklam. Pozdrawiam ciepło :) Agnieszka