Mahonia pospolita Mahonia aquifolium

W ogródku mam jedną - dostałam od mamy. Z początku nie byłam przekonana do niej bo u  mamy bardzo marzła (na działce nad morzem). Ale jak dają....to nie ma co wybrzydzać i tak wzięłam i posadziłam - do dzisiaj zdrowo rośnie a ja jestem zadowolona

Krzew z rodziny berberystowatych, pochodzi z zachodniej części Ameryki Północnej. Roślina Stanu Oregon.





Stanowisko:
cień, półcień, dobrze rośnie pod drzewami

Wysokość:
1 m wysokości i szerokości, powolny wzrost

Budowa:
Zimozielony krzew z wieloma wyprostowanymi pędami, liście grube i kłujące, kolczasto-ząbkowane, ciemnozielone, błyszczące, z chwilą nastania jesieni liście przebarwiają się w kolor brunatno - czerwony (im niższa temperatura otoczenia).

Kwitnienie:
od IV do V złotożółte kwiaty w wyprostowanych gronach. Owoce kwaśne, czarnoniebieskie, kuliste, używane do wyrobu wina, soków i dżemów

Warunki glebowe:
roślina, która łatwo się adoptuje, lubi wilgotne gleby od kwaśnych do obojętnych, ubogich w wapń.

Zastosowanie w ogrodzie:
Doskonale nadaję się do kompozycji pod drzewami i wśród krzewów. Może tworzyć również samodzielny żywopłot oddzielający przestrzeń w ogrodzie.

Inne zastosowanie:
Mahonie możemy wykorzystać pod każdym względem. Liście są bardzo dekoracyjne i posłużą nam jako wieńce bądź elementy kompozycyjne do bukietów np świątecznych stroików, wieńców, albo dekoracji. Z owoców mahonii będziemy mogli zrobić pyszny sok, nalewkę ale również dżem. Jako surowe owoce nie namawiam próbować ponieważ są bardzo kwaśne i mało smaczne. Ich smak i cenne witaminy wydobędziemy w przetworach.

W historycznym tle żółte kwiaty mahoni wykorzystywane były jako barwnik złotożółty do materiału, podobnie jak sam korzeń, który miał właściwości lecznicze.





Mahonia pospolita występuję również w odmianie SMARAGD (najprawdopodobniej posiadam tą odmianę ale nie jestem pewna). Odmiana ta charakteryzuje się wysokością do 70 cm, liście pierzasto złożone, wiosną miedziane. Może rosnąć na stanowiskach słonecznych (podobnie jak moja odmiana).



NALEWKA Z MAHONII

Nalewka mahoniowa przeciwko alergii i chorobom układu pokarmowego (autorstwa pana Piotra Kardasza z magazynu Tajemnice przyrody z dnia 11.05.2013 r. http://www.tvp.pl/katowice/edukacja/tajemnice-przyrody-piotra-kardasza/wideo/11-maja/11058320).

Przepis:
300 g owoców mahonii ostrolistnej
100 g cukru
250 ml 40% wódki
Odstawić na 5 dni.
 Potem....
10 dag miodu
Odstawić na kolejne 5 dni.
Potem...
Zalać 250 ml 95% spirytusu
Odstawić na 90 dni.

Nalew butelkować.
Dzienne spożycie 15-20 ml.
Pić 3 x dziennie po małej łyżeczce.

Komentarze

  1. Moja sąsiadka ma taką ale w kolorze czerwonym. Wzięłam sobie od niej łodygę z liśćmi i korzeniem i rośnie. Zobaczymy po zimie, czy przeżyje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj cieplutko - może okryj ją aby nie zmarzła - bo bardzo młoda może dostać w kość :)

      Usuń
    2. Jeżeli czerwone są owoce, to jest to ostrokrzew - roślina silnie trująca. Jej owoców nie należy jeść, a rośliny nie sadzi się jeśli w domu są dzieci, bo przypadkowe spożycie grozi zatruciem.

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że ma takie właściwości lecznicze. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Dokładnie to jest krzew, który trzeba mieć w ogrodzie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Informuję, że mam włączoną moderacje komentarzy w odpowiedzi na dużą ilość spamu i reklam. Pozdrawiam ciepło :) Agnieszka