Budleja Dawida - motyli kwiat

Dzisiaj chciałabym troszkę porozważać na temat budlei - krzewu, który bardzo oczarował moje serce i przypadł mi do gustu - w swoim ogrodzie mam tylko 2 odmiany ale sukcesywnie będę starała się je poszerzać,

KIEDY ROSNĄ?
Budleja zaczyna kwitnąć pod koniec lata, czas kwitnięcia to ok 4-6 tygodni. Pokrywa się aż do jesieni drobnym pachnącym kwiatem - który przyciąga pełno motyli, stąd nazwa MOTYLI KRZEW.
Liście budleji ciemne z wierzchu od spodu pokryte meszkiem, liście podobne do wierzbowych.
Kwiaty zawiązują się na tegorocznych pędach!

STANOWISKO
Budleje uwielbiają zaciszne miejsca i o tym należy pamiętać , ciepłe i nasłonecznione.  Najlepsza jest dla nich zasadowa lub obojętna ziemia, wilgotna, nie przepadają za suszą.

NAWOŻENIE
Budleje najlepiej nawozić w trakcie kwitnienia Azotem, a po przekwitnięciu potasem, zalecane na wiosnę jest również wapnowanie gleby wokół budleji tak aby uzyskać najlepsze dla niej warunki glebowe. Ogólnie z własnego doświadczenia w moim ogrodzie jest to mało wymagająca roślina - nawet jak nie dostanie odpowiedniej odżywki. Dobrze, jest również spulchniać ziemię wokół budlei bo nie lubi zbitej pryzmy ziemi i zasuszonej!

PIELĘGNACJA
Oprócz pielęgnacji w postaci nawożenia, podstawą pięknego i długiego kwitnienia jest przycinanie przekwitłych kwiatostanów.

ZIMOWANIE
Bardzo często słyszę opinie, że budleja przymarzła po zimie i nie ma sensu jej sadzić, wręcz przeciwnie :) Po zimie przycinam budleje ok 10-20 cm tuż nad ziemią i budleja wypuszcza nowe pędy na których zawiąże kwiatostany. Dodatkowo po nastaniu przymrozków (nigdy przed)  nasypuje kopczyk z igliwia, kory bądź ziemi na korzeń budleji (nie obcinam pędów)!
Budleja po zimie powinna odbić od korzenia jeżeli silnie ją przytniemy. Nie zrażajmy się zdrętwiałymi łodygami, które łamią się jak wiotkie gałązki po zimie.

ODMIANY
W ostatnim czasie przybyło troszkę odmian tego pięnego krzewu postarałam zebrać jak najwięcej informacji z Internetu.

BLACK KNIGHT (jedna z najpopularniejszych odmian)

ciemno fioletowe kwiaty


Ile The France

fioletowe kwiaty

 zdjęcie: wikipedia.pl


PINK DELIGHT
różowe kwiaty
zdjęcie: http://kielkowski-szkolka.pl

ROYAL RED
ciemny róż
źródło: ogrodkroton.pl

White Ball i White Profusion

piękne białe kwiaty



BORDER BEAUTY
jasno fioletowe kwiaty 


Flower Power 
kwiaty niebiesko, różowe, pomrańczowe

 
 
NANHO BLUE
przepiękny morski jasny kolor 
źródło:mareltrout.net
 
SANTANA 
liście zielono żółte 
 
 
 
Budleja Weyera 
widziałam ją w Ogrodzie Botanicznym w Orlu
żółte kwiaty 
 
 

 
Pojawiły się również odmiany niższe zwarte wysokości od 60 cm o nazwie BUZZ są w ofercie coraz większej ilości szkółek ogrodniczych. 

Komentarze

  1. A tego kwiata nie mam jeszcze w ogrodzie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam - piękny :) kiedyś nie byłam do niego przekonana

      Usuń
  2. Mimo zastosowania wszystkich środków ostrożności, mimo troski, mimo prawidłowego postępowania, wymarzły wszystkie i to jednego roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Gaju, tak to czasami jest u jednych rośnie nie drugich nie..ja od wielu lat nie mogę posiać kosmosów - u innych rosną łanami a u mnie pomimo dwukrotnego siania nie wzeszła ani jedna roślina . Co działka to inny obyczaj ....ciepło pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Witam Mam pytanie bo moja budleja po zimie ma nadal zielone listki i nie wiem ciąć ją czy nie?
    Zawsze cięłam ale gałązki były suche a teraz widać że są żywe
    Wiolka

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozdrawiam serdecznie, też ukochałam budleje i stale dokopuję coś do kolekcji, życzę rozszerzania populacji i powalających tego efektów. Magda.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy rzeczywiście kwiatostany należy obcinać już po przekwitnięciu? Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli przytniesz, to budleja zakwitnie jeszcze raz.

      Usuń
  6. dużo ciekawych pomysłów tutaj!

    OdpowiedzUsuń
  7. wiele ciekawych treści tutaj.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Informuję, że mam włączoną moderacje komentarzy w odpowiedzi na dużą ilość spamu i reklam. Pozdrawiam ciepło :) Agnieszka