Zapotrzebowanie na rośliny

Chcąc obliczyć zapotrzebowanie na rośliny, czyli ile musimy mieć aby obsadzić dany kawałek rabaty, musimy znać zalecane dla poszczególnych gatunków odległości między rzędami i odległośći w rzędach.


Rozstaw to odległości rzędów względem siebie i samych roślin.

Obliczanie jest bardzo proste - ale jak bardzo istotne i pozwala uniknąć błędów wtedy kiedy roślina urośnie do wielkich rozmiarów albo niewielkich i zostają łyse placki :)

Znając rozstaw roślin liczymy , ile roślin przypada na 1m2

Na przykład petunie sadzimy w rozmiarze 25x25 cm obliczmy jaką powierzchnie w m2 przypada na jedną roślinę:
0,25 x 0,25 = 0,0625 m2

Teraz obliczmy ile roślin zmieści się na naszym 1 m2.
Dzielimy 1m2, przez powierzchnie naszej oblicznej rośliny:

1: 0,0625 = 16 sztuk

16 sztuk zmieści się na 1 m2 :)

A rabata o określonej wielkości dajmy na to: 15 m2 . Petunia będzie zajmowała tylko 7 m2 czyli
16 x 7 = 112 ROŚLIN

Być może to bardzo proste liczenie - ale początkującym ogrodnikom pomocne - sama popełniałam błędy w sadzeniach - albo za gęsto albo za rzadko - zawsze za gęsto - okazywało sie to po kilku latach. W zeszłym roku zrobiłam częściowo gruntowne porządki na rabatach - poprawiłam błędu sprzed lat.

 Odległości między rzędami x odległości między łodygami
 
Nagietek lekarski: 20/25 x 10 cm
Powój trójbarwny: 20/25 x 10 cm
Gazania błyszcząca 20x20 cm
Portulaka wielokwiatowa: 10x10 cm
Smagliczka nadmorska 20/25x10cm
Nasturcja:20/30 x 20/30 cm
Werbena ogrodowa: 20 x 20 cm
Werbena żyłkowa: 20/30 x 20/30 cm
Szałwia błyszcząca: 25/30 x 25/30 cm
Szałwia omączona: 30 x 30 cm
Złocień Trójbarwny: 40 x10 cm
Czarnuszka Damasceńska 20/25 x 20/25 cm
Perunia ogrodowa: 20/25 x 20/25 cm
Dziwaczek: 40x25 cm
Rudbekia owłosiona: 30 x30 cm
Aksamitka rozpierzchła: 20 x20cm
Cynia wytworna: 25/40cm x 15/25 cm  
Aksamitka wzniesiona 20/40x20/40 cm
Kleome: 40x40cm
Słonecznik 30/40 cmx 30/40 cm
Kosmos: 40x40 cm
Koleus: 30x30 cm
Wilczomlecz: 30/40 x 30/40
Rącznik: 60/100 x 60/100 cm
Żeniszek meksykański: 15 x 15 cm
Aster chiński: 25/30 x 25/30 cm
Lobelia:10/15 x 10/15 cm
Groszek Pachnący: 30x30cm
Sanwitalia: 20x30 cm 

 
        
 

Komentarze

  1. świetna rada! Będę zaglądała do tego posta częściej, przy sianiu i pikowaniu:) Gorzej z matematyką niż z sianiem:)))pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo rozsądny post! Ja niestety zazwyczaj sadzę "oczami". Może dlatego, że ogród jest duży i zawsze wydawało mi się, że jest zbyt pusto. Potem muszę korygować. Teraz jest już zagospodarowany i tylko uzupełniam miejsca z roślinami kwitnącymi okresowo i przeznaczone dla kwiatów jednorocznych. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa ja miałam tak od początku - puste pole to co trzeba sadzić gęsto - do dziś koryguje te błędy jak krzewy rozrosły się do potężnych rozmiarów.

      Usuń
  3. Bardzo dobry i użyteczny wpis !!!

    Pozdrawiam serdecznie
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
  4. na początku swojej drogi ogrodniczej przed laty nie zawsze obywało się bez przesadzania czy dosadzania, ale dziś nie zdarza mi się to:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam już długo ogródek, ale ciągle chcę chcę mieć nowe kwiaty i zdarza mi się, że wpycham je wśród innych. Później mam kłopoty, bo jedne wrastają w drugie :(. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, super blog i świetne rady. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziwnie troche, a co jesli mam 16,6666 przy np uczepie rozgowatym 20x30 ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuje za rade :)
    bardzo przydatne gdy robie projekty rabaty, kwietnika na rośliny.
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiesz może jak to przeliczyć w drugą stronę? Jeśli mam podane sztuki na m^2 i chcę obliczyć rozstaw

    OdpowiedzUsuń
  10. A jak przeliczyć to w drugą stronę? tzn. z M/2 na rozstawy?

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeżeli chciałbyś wybudować lub zaprojektować oczko wodne to czytaj więcej tu na temat dobrego zagospodarowania przestrzeni w ogrodzie, jeżeli się wszystko dobrze zaplanuje to tak naprawdę zmieści się w nim wszystko, zaczynając od altany a kończąc na oczku wodnym.

    OdpowiedzUsuń
  12. przydało mi się do powtarzania do egzaminu zawodowego dzięki !!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. hejka wszystkim. ostatnio mam problem z mrówkami w ogrodzie, są dosłownie wszędzie, nie wspomnę o mrowiskach. macie jakieś sprawdzone metody walki z nimi? znalazłam tu https://www.substral.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-zwalczyc-mrowki-w-ogrodzie kilka wskazówek , jak myślicie, podziałają?

    OdpowiedzUsuń
  14. Profesjonalne podejście do tematu. Jak najbardziej trzeba wiedzieć ile miejsca jaka roślina potrzebuje i tego pilnować. Inaczej nie będzie rosnąć tak jak powinna, brak miejsca będzie wstrzymywał jej rozwój.

    OdpowiedzUsuń
  15. super rozpisana rozstawa bardzo pmogło, dzięki

    OdpowiedzUsuń
  16. remonty mieszkań pod klucz warszawa kliknij to temat który mnie intryguje

    OdpowiedzUsuń
  17. co to jest taraflex super strona www w temacie taraflex

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Informuję, że mam włączoną moderacje komentarzy w odpowiedzi na dużą ilość spamu i reklam. Pozdrawiam ciepło :) Agnieszka