poniedziałek, 4 lutego 2013

Coś o złości

Dzisiaj na facebooku życzyłam wszystkim aby nie wstydzili się złości i nie "gniotli" jej w zarodku. Dzisiaj bardziej to rozwinę w oparciu , o książkę którą od niedawna czytam a której mam nadzieję niedługo wystawie recenzję w swoim blogu. Złość przebiega w charakterystyczny sposób: zaczepka, wściekłość a potem atak. Zaczepką może być człowiek, sytuacja, słowa itp. Ale czy złości możemy uniknąć? Czy złość należy eliminować. ? Jestem z tego rocznika, kiedy rodzice wpajali, że złość jest negatywną emocją za którą należała się kara. Oczekiwali ode mnie jako od dziecka wyzbycia się jej pod groźbą. Z pewnością w niejednym domu tak było - nie chodzi tutaj o osądy nad naszymi rodzicami - ale nad tym czy aby my sami nie jesteśmy tacy sami i nie potęgujemy w naszych dzieciach tego, że złość jest niepoprawna, nieelegancka, złościć się jest brzydko i fee. A tak naprawdę dlaczego? Jeżeli jestem zdenerwowana bo np. coś mi nie wyszło, to dlaczego nie mogę być zła? Tej emocji nie możemy w sobie tłumić - bo wróci jak bumernag. Może wydaję ci się, że opanowałeś/opanowałaś do perfekcji złość kiedy przychodzi tłumisz ją i dławisz się nią. A potem ze zdwojoną siłą wybucha, zmienia się w ironiczne słowa, żarty, docinki, albo podskórny żal, który również w końcu znajdzie ujście - to tak jak balon, ciągle pompowany w końcu pęknie.
Proponuję oswoić się ze złością nie traktować tego jako negatywnej emocji.

Po pierwsze jeżeli ktoś Cię zaczepi , zdenerwuje weź głębokie wdechy (GŁĘBOKIE), oddal w czasie wściekłość. Pomyśl  o kimś pozytywnie - może miał zły dzień, nie muszę tego brać na siebie, nie mógł nic na to poradzić, to może być drażliwa sytuacja dla niego/dla niej itp.

Po drugie odczytaj swoje uczucia - oddycham szybko - zwalniam oddech, mam napięte mięśnie rozluźniam się
Następnie powiedz co Cię boli i drażni w następujący sposób:
OPISZ - bez emocji i wartości dokładnie co Cię niepokoi
WYRAŹ - określ swoje uczucia (nie oskarżaj)
SPRECYZUJ - co chcesz aby ta osoba zrobiła
KONSEKWENCJE - co zrobisz jak jeżeli osoba nie zastosuje się do Twoich życzeń - UWAGA NIE GROŹ< NIE STRASZ I BLEFUJ



Dobrze, jest też wyrzucić negatywne myśli czy nazbierane emocje poprzez uprawianie różnego rodzaju sportu, zajęcie się czymś przyjemnym (odsunięcie negatywnych myśli)itp.

Ważne nie kłóćmy się przy dziecku i nie emanujmy złością (chodzi o nagminną złość). Bo nauczymy tego dziecko. Dobrym pomysłem jest powiedzenie : Jestem teraz bardzo zła i zdenerwowana potrzebuje trochę czasu na ochłonięcie.

Nie bójcie się złości  :) Ważne jest sprecyzowanie tego co nas drażni drugiej osobie w sposób odpowiedni bez oskarżeń żalu itp. Wiem, że to trudne - ale pracując na tym i uruchamiając naszą samoświadomość w końcu wejdzie nam to w nawyk z małymi wyjątkami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz :) Agnieszka